Medewerkers

Anoeska van den Boogaard & Petra Lijftogt vertelt:

“Ons doel is om het leven van de bewoner voort te zetten zoals hij of zij gewend was”

De zorg die we binnen Maaswaarden aan onze bewoners willen geven, is heel belevingsgericht. Het is voor ons het belangrijkste om iedere dag voor onze bewoners een feestje te maken. Bij aanvang van je dienst moet het doel zijn om er voor de bewoners een leuke dag van te maken. Dat betekent dat je niet alleen goed moet kijken naar de persoon die je voor je hebt, maar dat je ook moet kijken naar waar de persoon op dat moment behoefte aan heeft. Wil hij uitslapen? Helemaal goed. Wil hij de hele dag in de pyjama blijven rondlopen? Ook prima. Wil hij beschuit eten in plaats van brood? Geen probleem. En eten we een keer wat eerder of later omdat dit voor bewoners toevallig net iets beter uitkomt, dan doen we dat.

Op onze afdeling gaat er geen dag voorbij dat we geen glimlach op ons gezicht hebben. Soms zie je bij bewoners een blik van herkenning, maar weten ze niet meer wie we zijn. Als ze dan vragen of we ook daar wonen, dan leggen we uit wie we zijn. Je krijgt dan echt de leukste gesprekken. Soms zeggen ze dan ook dat ze het saai vinden op de afdeling. We gaan dan in die beleving mee en stellen bijvoorbeeld voor om iets te gaan doen, zodat het minder saai is. Die aandacht voor bewoners is echt heel belangrijk.

Om die aandacht te kunnen geven en goed te kunnen inspelen op bijvoorbeeld probleemgedrag, proberen we binnen zes weken na de opname een goed beeld te hebben van het leven dat de bewoner heeft gehad voor hij of zij bij ons kwam wonen. Als je weet waar een naam vandaan komt die iemand steeds roept of als je weet welke hobby’s iemand altijd had, dan kun je er veel beter op inspelen. Wanneer een bewoner begint te roepen, gillen, schreeuwen of agressief wordt, dan wil die kennis ook nog weleens helpen om mensen af te leiden van die emotie. Maar ons doel is vooral om met die voorkennis het leven van de bewoner voort te zetten zoals hij gewend was voor hij bij ons kwam wonen.

Anoeska van den Boogaard & Petra Lijftogt

Afdelingscoördinator & Verzorgende IG, afdeling de Haven

Locatie Wijkestein

terug naar verhalen

Deel pagina op

Gerelateerd

Bewoners
‘De mensen van de thuiszorg doen hun werk heel precies’
Mevrouw M. Schalk – Elsinga
- Cliënt thuiszorg
BewonersVrijwillige collega's
‘Ze voelen goed aan wanneer mensen extra aandacht kunnen gebruiken’
Meneer en mevrouw Hendriks
- Cliënten thuiszorg
Medewerkers
“Als manager is het mijn taak om het personeel te faciliteren om de zorgbehoeften van bewoners te kunnen zien en horen”
Eddy Kok
- Manager Zorg en Dienstverlening
Bewoners
"Met positieve aandacht en communicatie kun je veel bereiken"
Mevrouw Bosch
- Echtgenote van een bewoner, Afdeling De Haven
Menu