Medewerkers

Anouk Bouman vertelt:

“Door écht tijd te nemen voor mensen, krijg je hele andere gesprekken”

Toen ik anderhalf jaar geleden met een dag in de week startte in de thuiszorg bij Maaswaarden, werkte ik ook nog in een verzorgingshuis. Zo kon ik mooi het verschil zien tussen de thuiszorg en de intramurale zorg. Maar ik zag ook een duidelijk verschil tussen de organisaties.

Wat me vanaf het begin zo aanspraak in Maaswaarden, is dat het heel kleinschalig is. Er zijn maar twee locaties en het is niet gefuseerd zoals zoveel grote zorgorganisaties. Bij die grote organisaties moet je soms zoeken bij wie je moet zijn, terwijl de lijntjes bij Maaswaarden juist kort zijn. Die korte lijntjes zorgen er ook echt voor dat je als personeel weet dat het management achter je staat en niet gaat vingerwijzen als er iets niet helemaal op de juiste manier verloopt. Dat vind ik als medewerker een heel fijn en veilig gevoel.

Afgezien van de verschillen tussen de organisaties werd mijn werk in het verzorgingshuis ook lichamelijk steeds zwaarder. In de thuiszorg kun je een stuk beter je grenzen aangeven en ervaar je de werkdruk een stuk minder. In die zin kun je zelf je werk invullen zoals je wilt. Dat zorgde er bij mij voor dat ik uiteindelijk de overstap maakte en volledig in de thuiszorg bij Maaswaarden ging werken.

Mijn cliënten waren heel blij dat ze me nu vaker zagen. Ik neem ook echt de tijd voor de mensen waar ik kom. Mensen verdienen dat. Ik heb ook liever dat ik bij de volgende cliënt vijf minuten later ben en de vorige cliënt met een rustig en fijn gevoel heb achtergelaten, dan dat ik van de een naar de ander moet vliegen. Ik wil mensen echt fijn en prettig achterlaten en daar trek ik bewust tijd voor uit.

Ik merk wel dat in de zorg het stukje welzijn soms wordt vergeten. Ik probeer daar juist wel aandacht voor te hebben. Soms betekent dit dat ik gewoon een kopje koffie met een cliënt drink en een praatje maak. Je krijgt dan een heel ander gesprek met mensen dan wanneer je enkel binnenkomt om er zorg te verlenen. De oudere cliënten hebben vaak ook mooie verhalen te vertellen over vroeger en dat vind ik interessant om te horen. Juist die gezelligheid en de aandacht die ik de mensen kan geven, zorgen ervoor dat ik iedere dag met een grote glimlach naar mijn werk ga.

Anouk Bouman

Verzorgende IG Thuiszorg

terug naar verhalen

Deel pagina op

Gerelateerd

Medewerkers
“Het maakt me trots als ik in een rapportage lees dat er echt naar de persoon wordt gekeken”
Maroussia Oosterhuis
- Intramuraal psycholoog
Medewerkers
‘Als je de kernwaarden niet in je hebt, dan moet je niet in de zorg gaan werken’
Karla van Knippenberg
- Medewerker Cliëntenservice
Bewoners
"Met positieve aandacht en communicatie kun je veel bereiken"
Mevrouw Bosch
- Echtgenote van een bewoner, Afdeling De Haven
Bewoners
‘De mensen van de thuiszorg doen hun werk heel precies’
Mevrouw M. Schalk – Elsinga
- Cliënt thuiszorg